tirsdag 10. mai 2016

Bryllup i Hong Kong

I jula i fjor var jeg så heldig at jeg ble invitert i bryllup i Hong Kong. Jeg tenkte jeg her skulle fortelle litt om hvordan det var å få være med å oppleve dette bryllupet som eneste utlending, sammen med kjæresten min.

Jeg møtte bruden for nesten 10 år siden da jeg var på utveksling i USA på videregående. Vi har holdt kontakten siden, og jeg syns det var veldig hyggelig å bli invitert i bryllupet. Ikke bare det, jeg var invitert til å være brudepike. Invitasjonen fikk vi i posten en god stund før bryllupet. Denne besto av invitasjon, et kjede til meg (med spørsmål om jeg ville være brudepike), kuponger for kaker fra et bakeri i Hong Kong og 10HK dollar, for det betyr lykke å gi bort penger i Hong Kong.
Kakene vi fikk fra invitasjons-kupongene!

Vi kom frem til Hong Kong på lille julaften. På flyplassen ble vi møtt av bruden og hennes familie. Jeg dro rett på bridal-shower, mens kjæresten min ble tatt med på hotellet. Bridal-shower gikk rolig for seg. Vi lekte brude-leker (type lag brudekjole av dopapir), spiste masse og ga gaver til bruden. Men gjett om jeg var utslitt når jeg endelig kom meg til hotellet! Hotellet var forresten et kjempe fint fem stjerners hotell, som familien til bruden hadde insistert på å bestille for oss.
Hotellet var så fancy at det hadde putemeny - Vi prøvde alle og endte opp med et pute-tårn! 

De neste to dagene gikk med til sightseeing og kjole prøving. Brudepikene hadde egne skreddersydde kjoler, så jeg måtte prøve min, få den sydd om og henta den dagen etterpå. Det var tilsammen 12 brudepiker, og vi alle hadde matchende grønne kjoler.

Selve bryllupet var 26. januar. Som brudepike måtte jeg møte tidlig om morgenen for å få hår og sminke ordna. Tre sminkører var leid inn for å ordne dette, og alle 12 brudepikene og bruden fikk hår og sminke ordna. Den første delen av bryllupet var den kinesiske delen. Først måtte brudgommen "vinne" bruden, noe som inkluderte at brudesvennene måtte gi brudepikene penger samt at de måtte gjennom noen leker. Det meste foregikk på kinesisk, så det var litt begrensa hvor mye jeg faktisk fikk med meg. Etter lekene begynte den kinesiske te-seremonien hvor bruden og brudgommen hadde te med brudens familie. Deretter fikk alle brudepikene penger for lykke også dro vi videre til brudgommens foreldre for å ha te-seremoni der også.

Kinesisk bryllups-sermoni 

Neste steg på programmet var kirkebryllup. Bruden skifte til den vanlige hvite kjolen, fikk hår og sminke ordna på nytt (ene sminkøren fulgte bruden gjennom hele bryllupet for å ordne hår og sminke ved hvert kjolebytte). Selve kirkebryllupet var nok i stor grad det samme som et vanlig bryllup, men alt var på kinesisk, så hva de sa aner jeg ikke. De ga ihvertfall sine "Ja" foran de 800-1000 menneskene som hadde møtt opp i kirka for bryllupet deres. Deretter var det foto-tid, hvor bruden og brudgommen måtte ta bilder med alle de ulike grupperingene i bryllupet. Et foto-team med 3-4 folk fulgte hele bryllupet.





Brudebuketten 

Neste steg på programmet var banketten. Denne var holdt på hotellet hvor jeg bodde og 300 mennesker var invitert til 12-retters middag. Før middagen startet var det foto-tid for brudepar og brudepiker. Vi ble stilt opp og mange fancy bilder ble tatt! Vi ser rent ut som en mafia-gjeng i en film ^^ Bryllups-kake ble også servert før middagen startet. Bruden skiftet også kjole og fikk håret ordnet sånn at de kunne ta nye bilder og motta gaver fra gjestene. Litt merkelig for oss to norske var også life-size pappfigurer av brudeparet! 

Bordpynt. Temaet for bryllupet var vinter 

Første rett på menyen var suckling pig, noe som smakte fantastisk godt. Bruden hadde skiftet tilbake til den hvite brudekjolen for å så kunne komme gående med ektemannen sin inn under middagen. Rettene ble servert jevnt og trutt. Noen var gode, noen var fryktlige og det var til stor underholdning for resten av bordet vårt å se oss to vestlige prøve oss på mat vi ikke ante hva var. Det ble servert vin til maten, men jeg tror at jeg var en av de sm drakk mest - med mine to vinglass! Halvveis gjennom middagen byttet bruden igjen kjole og det var klart for bryllupsdans. Denne besto av to danser - en med bruden og hennes pappa, og en med det nygifta ekteparet. Gjestene skulle altså ikke være med å danse!. Etter dette var det skåle-runde for brudepikene og brudeparets familie. Vi fikk et glass whisky hver (eller, det pleide vistnok å være whisky, men siden det tydeligvis ikke er vanlig å drikke mye på bryllup var denne nå erstattet med brun te. Til stor skuffelse for min del ^^). Vi skålte deretter med alle bordene på bryllupet. Mer mat ble servert og vi fikk se en liten film som film crewet hadde laget fra dagen. Deretter holdt bruden og brudgommen taler. Klokka var 10 om kvelden og folk begynte å plukke opp tingene sine. Lettere forvirret fikk vi vite at, jo, nå var bryllupet ferdig. Alle gjestene ryddet med seg tingene sine og dro. Klokka 10 om kvelden. Overraskende for to nordmenn som var vant til bryllup som gjerne varer litt lengre! 


Fineste brudepar i en av de to dansene i løpet av kvelden


Vi ble værende for å hjelpe til med å rydde opp. Deretter fulgte vi som var igjen bruden og brudgommen til sengs. Jeg fikk aldri helt svar på om det var vanlig å gjøre eller ikke. Jeg endte opp med en ny, skreddersydd kjole, ca 1000HKdollar i "lykkepenger", to flasker vin (de hadde så mye igjen at vi fikk med oss litt) og en helt helt uforglemmelig opplevelse!  



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar