lørdag 3. september 2016

Flyreise, Orlando og biltur gjennom Florida

Flyreise med Norwegian:
Vi reise fra Oslo med Norwegian en tirsdag. Dette gjorde at vi måtte mellomlande på Gatwick siden direktefly fra Gardermoen til Orlando med Norwegian går bare på torsdager. Fra Oslo til Gatwick kjørte vi et vanlig lite Norwegian fly, mens fra London til Orlando fikk vi gleden av å fly en Dreamliner. Må si at jeg syns dette var fine fly, tross alle problemene de har hatt og vi opplevde ikke noe av disse problemene. Vi fløy også Dreamliner hjem igjen, men da fløy vi direkte til Oslo. Vi bestilte mat på flyet med Norwegian. Maten var helt vanlig, standard flymat og vi fikk en alkohol og en alkoholfri drikke til. Utvalget av filmer ombord var også relativt greit, men husk å ha med litt varme klær til turen - Det koster nemlig ekstra å låne tepper.

I Orlando så er det først og fremst det å besøke parker som er det helt store. Vi valgte å besøke Disney World og Universal Studios, men det er flere vannparker, legoland og mye annet som kan oppleves. Andre aktiviteter i Orlando er Orlando Eye oog NASA (et stykke unna selve byen). Utvalget i restauranter og butikker er stort, men vi anbefaler Orlando International Outlet Mall på International Drive. Her kan du finne mye billig - blant annet har Victoria Secret en outlet butikk her!

De fleste hoteller i Orlando opererer med mange skjulte utgifter det er lurt å være forberedt på. Parkering er ofte en ekstra utgift hvis du har bil. Ellers er Resort Fee noe å være forberedt på. Denne betaler du gjerne per rom per natt og kan være en ganske dyr ekstra utgift. I prinsipp påstår de at du betaler for bruk av svømmebasseng m.m, men det er ikke mulig å nekte å betale avgiften hvis du ikke bruker det du betaler for. I hele Florida er skatt en utgift som ikke er inkludert i prisen. Prisene du får oppgitt, nesten uansett om det er klær, mat eller hotell, er som oftest uten skatt så det blir fort dyrere enn du tror.

Når det gjelder bilturen vi hadde i USA, leide vi bil fra Hertz siden NAF har avtale med disse og vi fikk da 10 % rabatt. Leide en Dodge (usikker på type), men siden vi var 5 stykker med koffert leide vi en bil som var ganske stor, men ikke så stor at det var noe problem. Når du kjører i USA er skiltingen veldig bra, men kan være veldig greit å ha en GPS med USA kart, eller som vi hadde en Ipad som vi la inn ruta vi skulle kjøre hver dag. Vi valgte å ha 2 sjåfører slik at vi kunne bytte på, dette koster litt ekstra men var absolutt verd det. Kan også være greit å ha fri miles slik at du kan kjøre så mye du vil uten å tenke på lengden.

Kjøreturen gikk fra Orlando til Key West, men vi kjørte via Tampa på vegen nedover. Altså kjørte vi da tvers over Florida halvøya og kjørte vest-kysten av USA nedover. Vi kjørte ikke innom Tampa fordi dette var en veldig stor by og det hadde vi ikke så veldig lyst til å kjøre i. Vi valgte heller å kjøre over til St. Petersburg fl. og videre ut til St. Peters beach. Her tok vi oss en stopp, spiste lunsj og var en tur nedom stranda - dette var et kjempe fint sted og stranda var super fin så dette er et sted jeg absolutt anbefaler. Turen gikk deretter videre til Punta Gorda hvor vi sov. Fant dessverre ut neste dag at dette egentlig var litt for tidlig å stoppe for turen videre ned til Key West neste dag ble lang. Punta Gorda er et lite sted, men Fisherman’s Village var absolutt verd et besøk og fisken var utsøkt!
Neste dag startet vi ganske tidlig og vi kjørte videre langs vest kysten på I-75. Denne fortsetter gjennom deler av Everglades slik at vi hvert fall fikk sett litt av dette friområdet. Vi spiste lunsj på et sted like utenfor Miami før vi begynte på U.S route 1 som tok oss helt ned til Key West. Fra vi kom til Key Largo som er de første av Key øyene og ut til Key West var det overraskende langt, trudde vi var nær når vi kom til Key Largo, men der tok vi feil gitt.

Turen opp igjen gikk via U.S rout 1 opp igjen til Key Largo hvor vi spiste en god fiskelunsj før vi tok farvel med Key West. Videre etter dette gjorde vi noe vi aldri hadde trudd vi skulle tørre, men som Ipaden og skiltingen i USA gjorde at ikke var noe kjempestort problem, vi tok turen innom Miami Beach. Dette var et veldig fint sted som jeg gjerne kunne tenke meg bedre tid på, trur nok at skal jeg til Florida en anna gang er Miami et absolutt reisemål å tenke på. Vi opplevde litt kø inn til Miami ellers så gikk turen veldig greit. Vi fant et parkeringshus på Miami Beach og fikk tatt oss en tur ned på stranden, hvor noen bada og andre bare vassa.  Overnatting ble gjort i Fort Lauderdales. Vi hadde ikke veldig lyst til å stoppe inne i store Fort Lauderdale slik at vi kjørte litt forbi og ned i Lauderdale by the sea. Ikke gjør dette!! Her var det absolutt ei fin sandstrand og vi fikk bada en siste gang før vi dro, men hotellene her var enten bestillingshotell med minimum 4 dager overnatting eller veldig dårlige hoteller. Tilbudet med mat og butikker var også heller dårlig så vi ende opp med å spise på McDonalds. Hvis du skal til Fort Lauderdale så reis til selve byen og heller prøv deg litt frem på veiene der, trur det er mye bedre hoteller og restauranter osv. i selve byen, kunne godt tenke meg en tur til den ved en senere anledning. Neste dag gikk turen til Orlando flyplass, men med et stopp på Target for å handle siste rest av mat og klær med hjem.

Skal du pakke om noe før du levere bilen vil jeg anbefale å stoppe på et kjøpesenter, eller som vi gjorde Target. For når du kommer til flyplassen er det skilta rett til der hvor du skal levere bilen og der er det ikke mulig å pakke om osv. Men det var veldig enkelt å finne frem for levering av bil så dette er ikke noe å bekymre seg for.

Generelt vil vi si at Florida er et forholdsvis enkelt land å kjøre på. Veiene er godt merka (men husk at du kan svinge til høyre på rødt hvis det ikke er skilta i mot dette!) og vi vil absolutt anbefale andre å leie bil for å få sett litt mer av staten!